Hvad er et keyword og hvorfor skal jeg bruge dem ? Jeg møder mange som er i tvivl om dette. Typiske spørgsmål handler om hvad et keyword er, hvad keywords betyder og hvorfor det er en fordel at benytte sig af dem på sin hjemmeside.
I denne artikel vil jeg komme ind på selve betydningen af keyword, beskrive de former for keywords man typisk bruger når man snakker organisk SEO, samt den konkrete brug af keywords på webshops og hjemmesider.
Keyword – Hvad er det?
Et keyword er ét eller flere ord som beskriver et produkt, en service eller et element, som er ekstra relevant for din hjemmeside eller webshop.
Keywords er de ord, som du gerne vil have at brugere på nettet finder dig under. Sælger din forretning f.eks. ting til haven, vil keywords som “haveredskaber” eller “havemøbler” være relevante.
Keywords er en essentiel del af den organiske SEO. Gode placeringer på udvalgte og relevante keywords betyder højere rangeringer på de forskellige søgemaskiner som f.eks. Google, Firefox og Apples Safari.
Hvad betyder keyword?
Keyword er et engelsk udtryk. Hvis det skulle oversættes til dansk vil vil det betyde noget henad “søgeord”, “nøgleord” eller “søgeterm”. Førstnævnte er den mest benyttede betegnelse på nettet og hos SEO bureauer.
Man bruger et eller flere keywords til at komme højere op på søgemaskinernes resultater. Dette kaldes også “ranking” eller “rangering”. Jo bedre ranking des flere besøgende og kliks vil man få på sin hjemmeside. Derfor er det nødvendigt bruge sine keywords korrekt.
Keywords bruges overalt på hjemmesider og webshops. De benyttes på forsiden af din hjemmeside op på to eller tre undersider, alt efter hvor omfangsrig en hjemmeside er.
Ejer man en webshop er der ofte, hvis siden er gennemarbejdet, keywords på langt de fleste overkategorier, underkatorier og specifkke produkter.
Standard keyword eller nøgleord
“Standard keyword”, “enkelt keyword” eller bare “keyword” er de mest gængse betegnelser som langt de fleste, der beskæftiger sig med SEO benytter. Et Keyword er et kort ord, typisk ikke længere end 2 sammensatte ord.
Et Keyword kan f.eks. være, hvis vi tager udgangspunkt i det føromtalte byggemarked, en kort beskrivelse af et produkt der sælges online som “en rive”, “en robotplæneklipper” eller “en græstrimmer”.
Flere kunder til din forretning gennem brug af keywords
Som webshop har man selvfølgelig en interesse i at få så mange kunder som muligt til netbutikken, så man kan sælge sine varer. Jo højere man rangerer på søgemaskinerne, des flere kunder vil træde ind i webshoppen og se de produkterne som man har til salg. Der er stor forskel på, om siden omhandlende robotplæneklippere ligger på Googles side 1 eller om den først kan findes på side 5.
For at rangere højere på søgemaskinerne, kræver det søgeordsoptimering, som jeg har skrevet en længere artikel om her
Summary : Kort sagt er et keyword det eller de ord, som er mest relevante for din hjemmeside og de produkter eller services som du vil promovere.
De normale keywords kan indeholde både ét og to ord, og disse ord bør være forbundet til det produkt eller den service som du eller din forretning udbyder.
Long tail Keyword
Et Long Tail keyword er typisk en forlængelse af det normale keyword. Long tail keywords består af tre eller flere ord og bekskriver mere specifik beskriver det produkt den service man udbyder.
Eksempler på nogle long tail keywords til det fiktive online byggemarked kunne være “robotplæneklipper med gps styring” eller “robotplæneklipper uden kantledning”. Vi fortæller på hjemmesiden at vi sælger robotplæneklippere, men tilføjer yderligere information som besøgende har søgt på. Denne detalje, gør at vores sisde er langt mere relevant for køberen.
Lad os som udgangspunkt sige at en kommende kunde vil købe en robotplæneklipper som styres via gps. Det er ikke nok at google “robotplæneklipper”, da kunden så vil få side op og side ned med robotplæneklippere som ikke har gps styring. Kunden googler i stedet “køb robotplæneklipper med gps styring” og får hermed langt mere specifikke resultater som passer til søgningen.
Ord der matcher brugernes søgninger
På mit online byggemarked har jeg, netop for at tilgodese kunder med specifikke ønsker, oprettet en søgeoptimeret artikel omhandlende “robotplæneklippere med gps styring”, min artikel rangerer på side 1 og ligger dermed langt højere end min generelle artikel om “robotplæneklippere”, som mange af mine konkurrenter også har lavet.
Summary : Et Long Tail keyword er længere og mere specifikt end det normale keyword. Artikler hvor der er brugt Long Tail Keywords får typisk færre besøgende, men flere salg og konverteringer, da brugeren er landet på en side, der har langt mere søgererelevans for den besøgende.
Long tail keywords kan være korte sætninger med mere end to ord og er langt mere præcise end de traditionelle keywords. Med Long Tail Keywords kan brugerne finde nøjagtigt det som de efterspørger på nettet.